ממתיקים בריא יותר!

היתרונות הבריאותיים של הסילאן הטבעי!

מאת: מרב מור-אופיר, תזונאית קלינית M.Sc.

home-prodcuct-slider-silanמגמת התזונה הבריאה בשיאה, ואיתה הצורך בשימוש בחלופות לסוכר הלבן, הידוע בערכיו התזונתיים המפוקפקים ובנזקיו לבריאות.

הסילאן, דבש התמרים, הוא מיצוי תמרים מרוכז, המופק על ידי בישול התמרים וסחיטתם.

לתמרים ערכים תזונתיים גבוהים, והם עשירים במיוחד בנוגדי חמצון, מינרלים, ויטמינים מקבוצה B וסיבים תזונתיים. לכן הסילאן הטבעי, המופק מתמרים, מכיל גם הוא רכיבים אלה, והוא עשיר במיוחד במינרלים אשלגן ומגנזיום ובנוגדי חמצון.

כמו כן, יש לציין כי תכולת הסוכרים והקלוריות בסילאן הטבעי, נמוכה בעשרות אחוזים מתכולת הסוכרים והקלוריות בסוכר.

חמשה יתרונות בריאותיים של הסילאן הטבעי על-פני ממתיקים נפוצים אחרים (סוכר לבן, סוכר חום ודבש):

1. 30% פחות סוכרים!

הסילאן הטבעי מבוסס על מיצוי פרי התמר ותכולת הסוכרים בו נמוכה ביותר מ-30% לעומת סוכר לבן או סוכר חום. הסילאן הטבעי אף מכיל 20% פחות סוכרים לעומת דבש. כפית סילאן טבעי מכילה כ-3 גר' סוכרים, לעומת כפית דבש המכילה 4 גר' סוכרים, וכפית סוכר המכילה 5 גר' סוכרים.

2. 30% פחות קלוריות!

תכולת הסוכרים הנמוכה יותר בסילאן הטבעי תורמת גם לתכולה קלורית נמוכה יותר. תכולת הקלוריות בסילאן הטבעי נמוכה בכ-30% לעומת סוכר לבן או חום. הסילאן אף מכיל פחות קלוריות מדבש. כפית סילאן טבעי מכילה 14 קק"ל לעומת כפית סוכר לבן או חום המכילה 20 קק"ל.

3. הסילאן הטבעי עשיר במינרלים אשלגן ומגנזיום

הסילאן הטבעי עשיר במינרלים אשלגן ומגנזיום והוא מכיל ברזל וסידן. אשלגן, מגנזיום וסידן הם מינרלים בעלי חשיבות לשמירה על רמות לחץ דם תקינות ולחוזק העצם. הברזל חיוני למניעת אנמיה.
כף סילאן מכילה 80 מ"ג אשלגן, ו-10 מ"ג מגנזיום. העדפת סילאן טבעי על פני סוכר או דבש יכולה לסייע בהגברת הצריכה של מינרלים אלה.

4. הסילאן הטבעי עשיר בנוגדי חמצון

התמרים עשירים בנוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים) המכונים פוליפנולים. במחקרים שנעשו בראשותו של פרופ' מיכאל אבירם מהפקולטה לרפואה של הטכניון ורמב"ם, נמצא שפוליפנולים מתמרים תורמים למניעת חמצון ה-LDL (הכולסטרול "הרע") ולכן יכולים לסייע בהגנה מפני טרשת העורקים. הסילאן הטבעי עשיר אף הוא בפוליפנולים ולכן עדיף על-פני ממתיקים הדלים בנוגדי חמצון.

5. הסילאן הטבעי מכיל ויטמינים מקבוצה B

הסילאן הטבעי מכיל ויטמינים מקבוצה B כגון ויטמין 1B, ויטמין 2B וויטמין 3B. ויטמינים אלה חיוניים לתהליכי הפקת האנרגיה בגוף. בממתיקים הנפוצים האחרים, תכולת ויטמינים נמוכה יותר או אפסית.

בנוסף, מומלץ להשתמש בסילאן טבעי ולחסוך שימוש בממתיקים אחרים למגוון שימושים:

  • להמתיק משקאות חמים או קרים בסילאן טבעי במקום בסוכר

  • למרוח על פרוסת לחם סילאן טבעי במקום ממרחים עתירי סוכר מוסף

  • לערבב סילאן טבעי עם טחינה ליצירת ממרח סמיך ומתוק

  • להוסיף סילאן טבעי ליוגורט לבן במקום לקנות יוגורט ממותק

  • להוסיף סילאן טבעי למוזלי

  • לאפות עוגות ועוגיות עם סילאן טבעי במקום עם סוכר

  • להוסיף סילאן טבעי לפנקייק

  • להכין גלידה על בסיס סילאן טבעי

  • להשתמש בסילאן טבעי כממתיק בריא יותר בתבשילים

  • להשתמש בסילאן טבעי כממתיק בריא יותר ברטבי סלטים

  • סילאן 100% טבעי 'חצר כנרת' מכיל 30% פחות סוכרים וקלוריות לעומת סוכר לבן וסוכר חום.

  • סילאן 100% טבעי 'חצר כנרת' עשיר יותר במינרלים ובנוגדי חמצון לעומת סוכר לבן, סוכר חום ודבש.

סילאן


למתכונים טעימים ומקוריים עם סילאן


ערכים תזונתיים נבחרים

ל-100 גר'

 

סילאן 100%

'חצר כנרת'*

 

דבש
hunny
סוכר חוםbrown-suger סוכר לבןwhite-suger
אנרגיה (קק"ל) 273 304 380 387
  בכפית (5 גר') 14 15 19 19
פחמימות (סוכרים) (גר') 65 82 98 100
  בכפית (5 גר') 3 4 5 5
סיבים תזונתיים (גר') 2 0.2 0 0
חלבון (גר') 1.4 0.3 0.1 0
סך שומן (גר') 0.4 0 0 0
מים (גר') 29 17 1.3 0.02
מינרלים  
אשלגן (מ"ג) 572 52 133 2
מגנזיום (מ"ג) 72 2 9 0
ברזל (מ"ג) 0.9 0.4 0.7 0.05
סידן (מ"ג) 63 6 83 1
נתרן (מ"ג) 45 4 28 1
ויטמינים  
ויטמין B1 (מ"ג) 0.07 0 0 0
ויטמין B2 (מ"ג) 0.05 0.04 0 0.02
ויטמין B3 (מ"ג) 2.1 0.1 0.1 0
נוגדי חמצון  
תכולת נוגדי חמצון גבוהה בינונית בינונית אפסית
סילאן 900גרם